Wednesday 28 August 2013

Antara 2 Kuala

Antara 2 Kuala tidaklah sangat jauh bezanya. Kuala Terengganu dan Kuala Besut masih terletak di dalam negeri yang sama. Negeri Cantik Budaya Menarik. Orangnya baik-baik, InsyaAllah...


Kehidupan saya dan kami sekeluarga yang berbeza. 5 tempat di dalam daerah Kuala Terengganu, lebih 10 tahun yang lalu, saya hidup sebagai ibu kerjaya. Keluar pagi, balik petang. Kadang-kadang sampai ke malam. Ada juga balik petang, malam pula terpaksa keluar lagi atas urusan kerja. Alhamdulillah, anak-anak memahami dan ramai pula yang sudi membantu. Terima kasih semua.

Di Besut ini, saya keluar masuk rumah 5-6 kali sehari. Keluar masuk kereta bersama anak-anak di sisi. Bukan lagi sebagai wanita kerjaya. Itu yang berbeza. Cara hidup yang berbeza dengan rutin yang berbeza. Siang dan malam, kehidupan bersama anak-anak. Seronoknya di bumi Besut, sama juga dengan seronoknya hidup di bumi Kuala Terengganu. Keseronokkan yang berbeza-beza. 

Kalau dulu, menjadi rutin anak-anak masuk kereta keluar kereta. Di sini pun begitu. Namun destinasinya adalah berbeza. Kalau dulu berpagi-pagi ke sekolah. Di sini pun begitu. Itu pasti. Tapi dulu, waktu petangnya perlu ke Taska/Tabilas (Tadika Lepas Sekolah) pula. Balik ke rumah hanya selepas habis waktu kerja saya. Terkadang lewatnya hingga ke malam. Terpaksa pula meminta jasa baik saudara mara datang menjemput anak-anak untuk di bawa ke rumah datuk dan nenek. Menumpang seketika sehingga ibu pulang bekerja. 

Kini anak-anak seronok mengikut sahaja ke mana saya menghalakan kereta. Tidak mahu ditinggalkan di rumah, tidak kisah di bawa ke mana-mana sekali pun. Selepas balik sekolah, sesekali menjengah sebentar ke pasaraya atau ke mana-mana kedai kecil berhampiran rumah. Malam pula beramai-ramai mengikut ayah ke masjid. Mengaji dan mengulangkaji bersama-sama.  Selesaikan segalanya ketika masih di masjid. Balik ke rumah untuk rehat dan menyambung agenda menanti siang berulang lagi.

Di waktu senggang pula, menjenguk sebentar ke PPAT (Perpustakaan Awam Terengganu). Rezeki di sini, PPAT amat dekat dengan rumah, sangat berbeza ketika di Kuala Terengganu. 
 Seronoknya anak-anak berada di dalam dunia buku. Sama seronok seperti berada di dalam dunia membeli-belah. Syurga ilmu menjadi seperti syurga coklat dan ais krim. Tamak dan ketagih. Semoga ada manfaatnya buat diri dan semua...

2 comments:

  1. As salam....Besut best kan...tak sesibuk di bandar

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul, syukur Alhamdulillah. Tempat yang paling damai setakat ini. Semoga berpanjangan, InsyaAllah.. Jom la.. Pulau pun ada.. he he..Semoga sentiasa bahagia dan membahagiakan. Terima kasih kerana sudi singgah..

      Delete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...