Wednesday 14 August 2013

Jiran terbaik

Jiran terbaik. Itu adalah anugerah Allah yang sangat besar buat kami. Alhamdulillah, di mana sahaja kami tinggal, semua jiran adalah baik-baik belaka. Di Taman KPAT, rumahnya tidaklah banyak. Kami mengenali semua ahli antara satu sama lain. 
 
“Empat perkara daripada tanda kebahagiaan ialah perempuan yang solehah, tempat tinggal yang lapang dan jiran yang baik serta memiliki kenderaan yang selesa dan empat tanda daripada keburukkan (kesusahan atau derita) ialah memiliki jiran yang jahat, isteri yang tidak baik, serta tempat tinggal yang sempit dan kenderaan yang buruk” .
(hadith sahih riwayat Ibn Hibban dalam sahihnya no. 4032 dan Abu Nuaim dalam Hilyatul Auliya no. 388 Jilid 8 dan isnad hadith ini sahih dengan menepati syarat Syaikhain diriwayatkan juga oleh Ahmad m/s 1445 Jilid 1 dan Hakim no. 2640 dan Bazzar serta Tibrani dengan lafaz yang hampir sama).(Sumber).

Syukur, kami merasa nikmat kebahagiaan itu. Di mana-mana ada jiran. Jiran pula baik. Nikmat berganda. 

Cuma di Besut ini, kami tiada jiran jika diukur dari rumah kediaman. Kediaman Pengarah di sebelah tinggal kosong. Namun, dari segi insan di sekelililing, jiran sentiasa ada siang dan malam. Barisan Pengawal yang tidak jemu bertugas 24 jam menjadi jiran dan teman di kediaman kami. Rahmat Yang Esa... 

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...