Saturday 10 August 2013

Rakan susah dan senang

Berkasih biar satu. Berkawan biar seribu. 

Setelah hampir setengah tahun saya tinggal di Batu Buruk dan berkhidmat di KYT, akhirnya buat pertama kali suami mendapat surat pertukaran. Daerah Kemaman menjadi destinasi. Bermulalah cinta jarak jauh antara kami. Saya ditinggalkan dengan seorang bibik dan 3 orang anak-anak yang sedang membesar.  

Ketika suami jauh di sisi, rakan-rakanlah yang banyak menghulurkan tangan, menjadi mata dan telinga, membantu apa yang perlu. Saya mula belajar erti sebuah kehidupan. Berada bersama rakan-rakan yang memahami dan berpengalaman, soal berkaitan anak-anak banyak dirujuk kepada mereka. Persekolahan dan pengajaran anak-anak di rumah perlu diambil kira. Mereka perlukan masa depan yang cerah, bukan hanya terperap di rumah bersama  pembantu rumah.

Kepada rakan-rakan saya bertanya sekolah tadika yang bersesuaian. Akhirnya, saya membuat keputusan untuk menempatkan Muhammad di Tadika Yayasan Islam. Seronok sekali anak kecil yang baru belajar bersosial. Naik van bersama kawan-kawan baru dan belajar di sekolah baru. Sekolah pertama buatnya. Sesekali saya membuat kejutan menjemputnya sendiri bila ada ruang dan kelapangan. Senyum sampai ke telinga si anak teruna. Sungguh gembira nampaknya dia. Ibu bekerja tiada halangan. Adik di rumah turut bahagia bersama bibik tersayang...
 


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...