Tuesday 20 August 2013

Tetamu berbeza-beza.

Rumah berbeza, tetamu berbeza-beza. Hanya di kalangan saudara, adik-beradik dan rakan terdekat menjadi tetamu tetap walau di mana kami berada. Kak Bie dan Kak Da setia mengunjungi saya di setiap kediaman hingga ke Besut. Malah Kak Da pun sudah bertandang ke rumah ibu saya di Kampung Paya Resak. Kak Bie pula pernah berkunjung ke teratak usang nenek saya di Kampung Kijing. Keakraban terasa sehingga kini. 

Begitu juga sahabat-sahabat saya yang lain. Najdah dan Kak Ja juga pernah mengunjungi nenek saya yang hidup susah. Nenek tinggal bersama ibu dan bapa saudara. Mereka bukan orang kaya, tetapi rumah mereka sentiasa dikunjungi tetamu. Keberkatan terasa. Ibarat nukilan sebuah hadis

إن الضيف إذا دخل بيت المؤمن دخل معه ألف بركة وألف رحمة
Sesungguhnya tetamu itu apabila masuk ke rumah seseorang mukmin maka, ia masuk bersama dengan seribu berkat dan seribu rahmat.

Semoga rumah kami dan rumah kita semua adalah rumah yang berkat dan sentiasa dikunjungi tetamu walau di mana sahaja berada.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...