Monday 15 July 2013

Ujian datang dan pergi

Ujian tidak pernah surut. Di mana kita berada, walau gembira melangit sekali pun, masalah tetap ada. Tiada bumi yang tidak disirami masalah kecuali syurga. Setenang-tenang air di tasik, berkocak juga. 

Setelah 3 bulan kami di bumi Besut ini, kegembiraan saya berganda bila dikunjungi sebuah bas dari tempat kerja lama. Rakan sekampus datang bersama penuntutnya (yang juga sebahagiannya merupakan bekas penuntut saya) dalam siri menjalankan kajian kerja lapangan. Mereka sepakat memilih tapak kajian di kawasan sekitar Bukit Keluang termasuk mengkaji mutu air tasik, paya, sungai dan lautan serta kehidupan flora dan fauna yang ada di sini. 


Alhamdulillah, tasik di tepian rumah saya termasuk sama dalam skop kajian mereka. Serampang dua mata, alang-alang sudah ke sini, mereka menjadi tetamu istimewa saya. 1 bas. Rumah yang sempit tidak terasa. Dari ruang tamu, hingga ke dapur, tiada masalah. Terima kasih Puan Adida dan Miss Sarina yang merupakan orang kuat dan pelaksana program kursus wajib silibus Biologi. Saya merasa seolah-olah berada di bumi Chendering kembali, tempat saya menabur budi selama lebih 7 tahun.

Bila dikunjungi 1 bas begitu, teringat saya ketika mengajar subjek fizik pelajar Tingkatan 4 di KOSPINT (Kolej Sains Pendidikan Islam Negeri Terengganu) lebih 10 tahun yang lalu. Saya dilantik menjadi guru tingkatan mereka. Anak-anak didik saya yang seramai 1 kelas mengambil inisiatif menempah bas sekolah. Mereka datang menziarah saya yang sedang berpantang anak kedua. Secara mengejut tanpa perkhabaran awal. Pandai sungguh mereka. 

Ummu Mukminah binti Norawi menerima kunjungan kakak-kakaknya yang sangat baik hati. Hati saya cukup gembira dengan kehadiran mereka yang begitu ikhlas. Cerdik akalnya, mulia sungguh peribadi mereka. Nama Mukminah juga saya berikan kerana tertarik dengan nama dan kelembutan pekerti  seorang pelajar tingkatan 1 bagi subjek Sains yang saya ajarkan. Seronoknya menjadi pendidik terbawa-bawa sehingga ke hari ini walaupun telah lama meninggalkan bidang formal tersebut. 3 tahun di situ, hubungan saya dengan anak-anak didik kekal hingga ke hari ini. Pelbagai bidang kerjaya telah mereka ceburi kini.Tahniah dan terima kasih anak-anak didikku yang dikasihi....

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...