Sunday 28 July 2013

Anak baru Bibik baru

Bermulalah Amin diasuh secara rasmi oleh seorang bibik. Ibu dan guru ganti pertama bagi Amin seorang bayi yang sedang diuji. Pengasuh ke 3 buat kakak dan abangnya yang masing-masing berusia 2 dan 4 tahun. Ujikaji sedang bermula. 

Bermulalah episod baru dalam hidup kami. Amin diasuh oleh orang seberang. Orang seberang yang tegar meninggalkan anak dan keluarga untuk kelangsungan hidupnya. Benarkah begitu. Wajarkah tindakan yang diambil oleh kedua-dua ibu yang melahirkan. Ibu di sini dan ibu yang ke sini. Meninggalkan anak masing-masing untuk jarak dekat dan jarak jauh. Tinggal sekejap dan tinggal bertahun. 

Yang pasti ada wang yang mengalir masuk. Berbaloikah ringgit yang ditadah dengan ringgit yang berjalan keluar dari tangan ke tangan yang lain. Maka anak kami pun berpindah tangan. Dari tangan ke tangan lain...

Laila pula terus mencuba buat kesekian kalinya. Berjayakah setelah 2 kali gagal. Bisa atau ngak bisa lagi. Capek atau ngak. Mengambil risiko lagi untuk menjadi pembantu rumah yang ke 3 selepas majikannya di Kelantan dan Hulu Terengganu. Lalu, Laila menjadi pembantu rumah yang pertama buat kami. 

Terima kasih Laila kerana sudi bersama-sama dengan kami. Terima kasih Kak Laila kerana sudi menjaga dan turut membesarkan Muhammad, Mukminah dan Amin. 


Namun, Kak Laila bukan bibik yang terakhir buat kami...

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...