Tuesday 16 July 2013

Cabaran menanti

Menjadi guru kepada anak-anak sendiri pula menjadi cabaran. Walaupun peringkat awal, saya merancang mengajar sendiri anak-anak di rumah, tetapi tidak semua 100% mampu saya lakukan. Lebih-lebih lagi setelah kehadiran anak bongsu yang banyak memerlukan perhatian. Di dalam kesibukan anak sulong yang akan menduduki UPSR, kami sepakat membuat keputusan untuk mendaftarkan 3 beradik sekaligus dengan guru yang lebih berautoriti. Ada pengalaman dan lebih mengetahui selok belok pembelajaran dan peperiksaan sekolah rendah. 

 

Walaupun saya pernah mengajar di sekolah rendah selama 6 bulan, pengalaman itu tidak cukup. Sekadar lapisan luaran, tidak ke akal umbi. Jawatan sebagai Guru Sandaran Tak Terlatih (GSTT) di sekolah rendah, diberikan tugas mengikut kekosongan guru yang ada. Saya bergilir-gilir mengajar subjek berlainan termasuk Pengajian Islam, Matematik, Bahasa Inggeris, Kajian Tempatan dan yang paling lucu, Muzik. Lucu kerana Ustazah mengajar Muzik. Sayalah cikgu, ustazah dan teacher. Seronok bersama anak-anak kecil di SK Maras Kuala Terengganu terasa sehingga ke saat ini. Tidak sedikit pengalaman samada menarik atau menggerunkan saya hadapi. Kenangan indah mengusik jiwa... 

Ketika itu saya sedang mengandungkan anak ke 3. Pelbagai ujian saya hadapi saat itu. Kedatangan saya ke bumi Maras itu bukan dalam perancangan hidup saya. Segala-galanya bermula apabila saya mendapat tawaran untuk melanjutkan KPLI (Kursus Perguruan Lepasan Ijazah) di Maktab Perguruan Batu Rakit, Kuala Terengganu. Kini dikenali sebagai IPG Kampus Dato' Razali Ismail. Hanya seminggu saya di situ. Tamat minggu suaikenal/orientasi saya dengan rendah diri mengundur diri dengan paksa rela. 

SK Maras ditawarkan dengan gaji SPM setinggi RM 600 sebulan. Cukup untuk bayaran sewa rumah RM 300 dan kos penjagaan 2 orang anak yang juga RM 300. Saya terus juga bekerja. Bersungguh-sungguh. Membonceng motosikal, membawa anak yang baru sahaja wujud di dalam kandungan. Melepasi pagar dan dataran IPG membuatkan hati saya cukup sayu. Melihat penuntut kampus setiap pagi di waktu perhimpunan, hati saya berbisik, sepatutnya aku di situ. Namun, apakan daya ku... 

Saya tetap terus bersyukur dengan rezeki yang tidak pernah putus. Walaupun pada perkiraan mata kasar nilai gaji saya sangat sedikit, tetapi sudah cukup banyak bagi mereka yang tiada langsung pekerjaan. Lepasan ijazah hanya bergaji SPM. Gaji beribu bertukar ratusan. Cubaan... 

Alhamdulillah, Allah kurniakan suami di sisi membuat saya masih mampu menghulurkan hadiah bulanan kepada kedua ibu bapa tersayang. Terima kasih abang... 



No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...