Monday 29 July 2013

Jawatan baru

Setelah berbagai pengalaman yang ditempuh, saya membuat kesimpulan ringkas. Lama atau baru tidak menjadi masalah. Yang penting, boleh berfungsi dan masih berguna.

Perkara paling penting dan merubah kehidupan saya ialah jawatan yang baru saya terima. Bermulanya karier saya sebagai pensyarah. Walaupun hanya sebagai pensyarah kontrak di KYT (Kolej Yayasan Terengganu) Chendering, namun sudah cukup mengembirakan hati. Itulah asbab perpindahan kami sekeluarga buat kali ke 3. Rumah yang ke 4. Jawatan baru, maka rumah baru. (Rumah baru, anak baru, bibik baru.)

Rasionalnya, mengurangkan jarak perjalanan sementelaah masih lagi bukan tinggal di rumah milik sendiri. Alang-alang menyewa rumah orang, biarlah dekat dengan tempat mencari sumber pendapatan. Syukur, bukan sahaja kebaikan untuk saya, tetapi suami juga semakin hampir dengan pejabat pentadbiran. Alhamdulillah. Rezeki semua pihak.

Sebenarnya, ini bukanlah kali pertama saya memohon jawatan tersebut.  Permohonan saya 4 tahun dahulu baru berjawab, akhirnya. Pada awal tahun 2000, saya telah mencuba diri menghantar resume untuk memohon tugas di sana. Di saat itu, saya masih bergelar Penolong Penyelidik di universiti (UPMT/UMT). Memandangkan program master belum berjalan dan berdepan pula dengan kekangan kewangan semasa universiti, saya tidak menaruh harapan yang tinggi terhadap skim tutorship yang diwar-warkan sebelum itu. Lebih baik saya mencari yang lebih pasti. 

Saya mencuba plan B. Permohonan jawatan pensyarah di KYT dibuat serta-merta. Jawapan ringkas diterima, "Maaf, permohonan puan gagal kerana tiada kekosongan buat masa sekarang.", amat mengecewakan. 

Saya memadam terus harapan. Tiada lagi KYT dalam impian. Saya tahu beberapa rakan sepengajian Asasi Sains Universiti Malaya berkhidmat di sana. Begitu juga beberapa orang senior ketika di SESMA juga sedang menabur budi. Kesemuanya lelaki. Ceritanya habis di situ... 

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...