Tuesday 30 July 2013

Segalanya berubah

Segalanya berubah sekelip mata. Gaji Ijazah bertukar gaji SPM kemudian Ijazah kembali. Dalam berkira-kira menyiapkan Ijazah Sarjana (Master), saya pula terus berhenti kerja. Bukan status yang menjadi ukuran buat saya. Hakikatnya, kehidupan hari ini banyak dipengaruhi oleh taraf pendidikan untuk membolot ribuan ringgit di akhir bulan. Pastinya, itu yang dikejar ramai orang. Namun, sekeping ijazah tidak bermakna segalanya. Ramai yang hidup bahagia dan senang lenang tanpa mengenal sekolah tinggi apatah lagi tangga universiti.

Gaji saya tentunya berkait dengan status yang tertulis di atas surat tawaran jawatan. Selama 6 bulan di Sekolah Kebangsaan Maras, saya menerima gaji dengan nilai RM600 sahaja. Mungkin gaji saya adalah terendah di kalangan staf guru pada masa itu. Jumlahnya RM3600 menyamai dengan insan lain yang bekerja hanya untuk 1 bulan atau separuh bulan. Malah ada insan yang lebih bertuah kerana jumlah sebanyak itu hanya cukup dengan bekerja untuk 1 minggu sahaja. Rezeki masing-masing, Alhamdulillah. Pastinya ada cabaran dan pengorbanan yang perlu ditagih.

Majoriti setiap individu akan cuba melakukan apa yang terbaik dalam hidup. Menaiki tangga dari setingkat ke tingkat yang lain supaya mendapat kedudukan yang tertinggi. Begitulah halnya kenapa saya selalu bertukar tempat kerja. Jawapan ringkas hanya Allah Yang Tahu. Hakikatnya sudah suratan begitu.Tersuratnya, saya sudah mencuba dan terus mencuba setakat terdaya. Segala peluang yang ada, tidak dibiar sahaja. Usaha milik kita, dengan izin Yang Maha Esa. Hanya Dia yang menentukan segala...

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...