Monday 8 July 2013

Cabaran adalah peluang

Benar sekali setiap ujian dan cabaran yang berlaku, adalah tidak sia-sia. Masalahnya hanyalah 1, hikmahnya beribu. Sekiranya saya tidak berdepan dengan banyak masalah, pastinya saya cukup sayang untuk meninggalkan alam kerjaya. Namun takdir Allah mengatasi segala. 

Siri ujian yang tidak pernah henti menjadi tunggak kekuatan untuk saya membuat keputusan untuk diri sendiri. Suatu hari, saya seolah-olah mendapat lampu hijau daripada bonda tercinta apabila jelas kedengaran di cuping telinga saya, "Dah kalau tidak larat sangat, berhenti-berhentilah...". Apa lagi, seperti orang mengantuk disorongkan bantal, hati saya tersenyum sendiri, Alhamdulillah. Semoga redha ibu dan ayah mengiringi saya. 

Itulah kisah beberapa bulan sebelum saya berhenti kerja. Padahal sebelum itu, ibu saya selalu merungut bila saya cuba-cuba berbisik menyuarakan hasrat hati. Sehinggakan pernah terdengar nada bosan diluahkannya secara spontan, "Dah berapa lama la, duk asyik bersungut nak berhenti, tak berhenti-henti pun...". 

Sebenarnya, memang sudah lama juga saya mewar-warkan khabaran untuk berhenti, tapi tiada tindakan yang diambil. Tempoh menanti saya agak cukup lama, hampir bertahun. Pelbagai alasan yang tidak kukuh untuk dijadikan titik tindakan. Akhirnya, Allah permudahkan jalan. Siri ujian didatangkan, Alhamdulillah...

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...