Saturday 13 July 2013

Rumah pertama, kereta pertama

Rumah pertama saya telah disewa oleh suami sebelum kami melangkah ke alam perkahwinan, sebagai persediaan kehidupan berumahtangga. Setelah dua minggu berkahwin, kehidupan kami bermula di rumah sewa sendiri. Hidup berdikari, keluar dari kepompong rumah keluarga masing-masing. Kelengkapan asas yang minimum telah disediakan. Saya tidaklah hanya masuk cuci kaki sahaja. Pelbagai kelengkapan rumah yang lain kami perlu sediakan bersama. 


Alam pengantin baru kami dipenuhi dengan sama-sama membuat pilihan peralatan rumah yang serba sederhana. Seolah-olah itulah masa bulan madu kami. Sewa rumah ketika itu tersangatlah murah, hanya RM180 sebulan. Cukup selesa untuk kami berdua menghuni rumah teres 2 bilik di sebuah taman perumahan yang kecil. Taman Desa Putera, Kg Banggol Tuan Muda, Manir Kuala Terengganu. Jiran-jiran pun baik dan sangat memahami. 

Rumah kami kosong setiap hari minggu untuk pulang bergilir-gilir ke rumah orang tua kami. Berdua membonceng sahaja hingga ke Dungun. Perjalanan yang hanya 1jam sahaja jika berkereta memakan masa berganda. Yang lucu pun ada, bersusah payah kami cuba memotong lori, ditambah tiupan angin pantai motor kami bergoyang-goyang. Tidak sampai seminit, lori tersebut memotong kami kembali. Pergi lah lori sekuat hati, kami di belakang hanya bermotor kapcai. Akhirnya kini, kami berkereta satu keluarga balik dari Besut ke Dungun setiap minggu. Tiada lagi angin yang menolak-nolak. Seronok pula si anak-anak.Ini semua adalah rezeki. 

3 bulan sebelum perkahwinan dilangsungkan, suami saya yang ketika itu bertugas di JAWI Kuala Lumpur telah mendapat surat pertukaran ke Jabatan Hal Ehwal Agama Terengganu (JHEAT) di bawah pentabiran JAKIM. Di saat itu, saya sedang menduduki peperiksaan tahun akhir pengajian di Universiti Malaya. Alhamdulillah, setelah tidak sampai sebulan saya bekerja, duit  gaji pertama belum diperolehi, saya telah pun bergelar isteri. Setiap pagi kami masing-masing bermotosikal ke kiri dan ke kanan, melambai di simpang jalan untuk mengikut haluan masing-masing yang bertentangan. Hidup kami tidak kaya. 

Bergaya dengan Honda c70, masing-masing membelah jalan raya mencari sesuap rezeki, seolah-olah kehidupan sebagai penuntut di universiti suatu ketika dahulu. Namun, kami tidak pernah kenal antara satu sama lain walaupun sempat berada 4 tahun di bawah bumbung universiti yang sama. Akhirnya, motosikal zaman belajar dulu juga yang diangkut ke rumah sewa kami. 6 tahun motorsikal tersebut menemani saya di Kuala Lumpur. Kini plat WDC 2345 tersebut berpindah pula ke kereta myvi kami yang berjasa dalam kehidupan kami anak-beranak hingga ke saat ini.


Kuasa Allah mengatasi segala. Segalanya mudah bagi kami walaupun hidup secara asas sahaja ketika itu. Tiada telefon bimbit, komunikasi kami hanyalah ketika di rumah sahaja. Sekiranya ada keperluan, hanya talian pejabat yang boleh dihubungi. Berbeza sungguh dengan kehidupan sekarang ini. Telefon anak-anak lebih mahal daripada telefon ibu bapa sendiri. Saya mempunyai saudara yang ketika itu menolak pinangan hanya kerana si calon lelaki tiada kereta dan telefon bimbit, bimbangkan kehidupan menjadi susah selepas berkahwin. Bagi kami, semua itu kami hanya perolehi setelah bergelar suami isteri. 

Apabila saya mengandung 5 bulan anak yang sulong, kami dikurniakan sebuah kereta Ford Laser TX3 yang bergaya. Buka gaya yang menjadi pilihan, tetapi itulah rezeki yang tidak disangka-sangka datang di  depan mata. Dengan kereta itu juga kami sekeluarga termasuk ibu bapa saya bergerak ke Kuala Lumpur untuk menghadiri Majlis Konvokesyen. Muhammad Abdul Salam bin Norawi bersama-sama dengan ibunya naik ke pentas untuk menerima segulung ijazah. Bezanya, dia masih belum mengenal dunia, di alam kegelapan rahim seusia 5 bulan. Kini segalanya dalam kenangan...

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...