Friday 26 July 2013

Masanya tiba jua

Alhamdulillah, segalanya Allah permudahkan. Dengan janji 1 minggu sahaja, ia menjadi kenyataan. Tetapi  bukannya Laila yang datang. Tetapi,  insan suci yang betul-betul baru ingin menjengah ke bumi. Melihat alam yang terbentang.

Sekali lagi rahmat Allah mendahului. Saya ditakdirkan mengalami tanda-tanda awal bersalin dan mengalami kontriksi yang tidak menentu. Datang dan hilang. Akhirnya, saya membuat keputusan untuk bercuti awal. Syukur, permohonan saya diluluskan tanpa masalah. Segala hal berkaitan kuliah sudah dibereskan. Mudah bagi pihak pentadbiran memberi laluan. 

Anak-anak kembali ke pangkuan ibu di sisi.Ringanlah beban fikiran memikirkan anak yang ditinggalkan secara 'ad hoc' atau bersifat sementara sahaja. Setelah beberapa hari di rumah, saya ke hospital memandangkan tanda-tanda bersalin telah muncul. Setelah 2 malam di hospital saya diberitahu jururawat bahawa saya perlu diberi aruhan (induce). Kebocoran ketuban telah berlaku melebihi jam yang dibenarkankan. Tambahan pula, tempoh bersalin telah melebihi tarikh jangkaan.  

Bermulalah perjuangan seorang ibu yang ingin melahirkan. Juga perjuangan seorang anak dari dalam kandungan. Ubat yang diberi tidak mendatangkan kesan. Kami berkongsi nyawa dari pagi hingga ke petang bertarung di bilik bersalin. Rezeki sekali lagi kerana doktor yang bertugas rupanya junior ketika di SESMA. Terima kasih Dr Shafini, sentuhanmu menyejukkan hati.  

Syukur, setelah berhempas pulas hingga ke Asar,  segalanya berakhir dengan selamat. Suami saya bergegas meninggalkan kami setelah anak diazan dan ditahnikkan. Kewajipan terhadap Rabbul Izzati perlu disegerakan...

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...