Friday 12 July 2013

Hidup ibarat roda

Hidup ibarat roda. Itu pasti. Suka dan duka silih berganti. Seronoknya hidup ini. Alhamdulillah, setelah segala ujian di tempuhi, hidup yang indah ini perlu dihayati sepenuh hati. Bekalan hidup di sini dan di sana perlu di cari. 

Saya dan keluarga seolah-olah dicampakkan ke bumi Besut ini dengan penuh nikmat. Kawasan yang indah dan damai. Tempatnya cantik dan menarik. Jalanrayanya tidak terlalu sibuk berbanding jalan-jalan yang saya lalui sebelum bertukar ke daerah ini. Sebenarnya, rumah sekarang adalah rumah ke 6 yang kami diami. Kalau ikutkan bilangan sebenar adalah rumah  yang ke 7. Tapi rumah pertama saya di Besut ini hanya sempat disewa sekadar sebulan lebih sahaja sebagai rumah hinggap. 


Apabila keputusan muktamad dilakukan untuk diam di sini, rumah sekarang yang terletak di dalam kawasan pentadbiran kerajaan menjadi pilihan setelah mendapat petunjuk istikharah kami. Kedudukan yang lebih luas dan selamat untuk anak-anak, walaupun hanya kami satu keluarga sahaja di sini. Rakan-rakan anak hanya di sekolah. Di luar waktu sekolah, seluruhan kehidupannya bersama keluarga. Suami pula berpeluang pulang waktu tengahari untuk sama-sama menikmati hidangan air tangan isteri. 

Semoga Allah mengurniakan rumah untuk kita di syurga, InsyaAllah. 1 harapan yang sangat tinggi, perlu ditagih sungguh-sungguh.



Alhamdulillah, rumah yang paling mengembirakan kami adalah di sini. Mengalahkan rumah kami yang telah ditinggalkan di Taman KPAT (Koperasi Pegawai Agama Terengganu), Kg Telaga Mengkudu Bukit Payong untuk disewa.


Kalau dulu kami pernah merasa menyewa di rumah orang, kini kami pula menjadi tuan rumah. Hubungan sesama insan bertambah. Keakraban sebagai sesama Islam bertambah indah...

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...