Wednesday 31 July 2013

Peluang tiba jua

Peluang tidaklah datang bergolek. Namun, perkhabaran bahawa terdapat iklan jawatan kosong oleh suami seorang rakan seolah-olah satu harapan baru buat saya. Kekecewaan lama terpadam. 

Pertemuan dengan rakan lama yang pernah sama-sama mengikuti program Asasi Sains dan menginap di Kolej Kediaman Kinabalu (Kolej ke 8) Universiti Malaya telah menjadi titik perubahan. Setelah 4 tahun membawa haluan masing-masing, Aina yang memegang Ijazah Sains dengan Pendidikan telah selesa dengan jawatan tetapnya sebagai guru Sains. Suaminya pula merupakan Pensyarah KYT, juga merupakan rakan sepengajian. Masing-masing berjaya dengan kerjaya yang diceburi. Cemerlang.

Hanya saya yang masih terumbang-ambing, sekejap ke tengah, sekejap ke tepi. Cuma, rezeki saya tetap ada, tidak pernah menganggur. Namun, tidak pula pernah sekali-kali berjawatan tetap. Sesekali terasa, seperti muka kontrak layaknya.

Setelah diberitahu iklan tersebut, saya segera bertindak. Tarikh tutup hanya tinggal sehari dua sahaja lagi. Surat permohonan dibuat serta-merta dan diserah ke pejabat tanpa pos. Penantian demi penantian. Surat panggilan temuduga yang diterima menambahkan keyakinan saya. Sejalur harapan bersinar. Percaya pada Allah Yang Berkuasa, kita mesti terus berusaha. Usaha selagi daya. Peluang yang ada jangan disia-sia...  

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...