Saturday 27 July 2013

Selamat datang orang baru

Sedar tidak sedar, sudah 2 minggu rupanya saya menumpang berpantang di rumah ayah ibu. Kelahiran Amin mengembirakan kami. Akhirnya, Laila datang menjenguk kembali. Syukur rasa dihati. Terjawab persoalan insan sekeliling selama ini. Setelah sebulan di bumi sendiri, kedatangannya sangat dinanti-nanti. Ringanlah sedikit kerja-kerja rumah yang perlu saya langsaikan buat pertama kali cuba berpantang di rumah sendiri.

Sebelum ini, saya diminta oleh ibu berpantang di rumah kelahiran sendiri. Ibu seolah-olah tidak percaya untuk melepaskan saya berdikari menjaga diri dan bayi sendiri. Saya culas katanya. Malas makan ubat sedari kecil dan tidak mengenal pantang dan larang, "Degil!", ulas bonda lagi.  

Berpantang di rumah ibu, pergerakan saya sedikit terhad. Tempoh 40 hari sebelum ini terasa seperti berbulan-bulan. Saya kepuasan dan terasa ingin terbang. Namun jasa dan kasih seorang ibu bukan sekerat jalan. Tidak hanya setakat anaknya, tetapi jauh dari itu, cucunya mendapat layanan yang sama. Bahkan lebih lagi. Kasihnya tidak perlu diragui.  Sayangnya sejati dari hati. Terima kasih Tokma. Juga, terima kasih Tokki. Kalian menabur budi, kami terhutang budi...

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...