Friday 19 July 2013

Nikmat rezeki

Satu perkara yang saya kira bukan sahaja kebetulan, tetapi segalanya perancangan Allah yang Maha Kuasa adalah berkaitan anak-anak. Anak-anak kami sentiasa mendapat tempat yang mudah untuk ditinggalkan. Hanya sebelah rumah. Rumah sewa ke 2, kami masuki setelah saya berpantang melahirkan anak sulong. Hanya bersebelahan dinding dengan Taska Amika. Dimiliki oleh wanita solo yang dikenali sebagai Moksu yang menyewa di situ. Rezeki Muhammad, senang bagi saya untuk meninggalkannya sepanjang saya bertugas di KOSPINT. 

Ketika malam kelahiran Mukminah, Muhammad turut ditumpangkan di rumah Moksu. Sementara itu, suami terus berkejar ke hospital setelah lebih 2 malam menunggu kelahiran puteri pertama pada jam 4.30 pagi. Di pagi yang hening, kelahiran Mukminah adalah yang paling mudah dan mendamaikan bagi saya.  Hingga jururawat yang bertugas berkata, "Bagusnya awak, sakit pun masih senyum.", sejurus saya mengucapkan terima kasih memberi pinjam telefon kaunter untuk menghubungi suami di rumah untuk memaklumkan saya akan di tolak ke bilik bersalin. 

Alhamdulillah, menjaganya pun mudah. Cuma, sedikit masalah bila dia menolak terus untuk menyusu botol. Habis mencuba, tidak menjadi apa-apa. Sanggup menunggu sehingga saya balik sekolah. Bergegas saya ke taska Moksu bila pulang ke rumah. Kadang-kadang sedikit lewat pulang, dia tetap menunggu. 

Saya menumpang rakan sekerja, Cikgu Marhaini. Beliau merupakan guru pakar Kimia, kadang-kadang ada kelas tambahan dengan pelajar calon SPM. Kebetulan anak tunggalnya ketika itu ditinggalkan di taska yang sama. Alin yang berusia 5 tahun kini menjadi calon PMR di KOSPINT/Imtiaz bersama ibunya yang masih mengajar di situ. Kini, Cikgu Marhaini telah pun mempunyai 3 lagi cahaya mata dan tinggal di taman yang sama dengan rumah kediaman kami yang ditinggalkan. Dari rakan sekerja menjadi jiran, beliau seorang yang cukup berjasa dalam hidup saya... 

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...