Tuesday 23 July 2013

Kehidupan baru

Menggelarkan diri sebagai Kak Tie, saya melayan Laila seperti saudara sendiri. Bukan hanya sebagai orang gaji semata-mata. Apatah lagi dalam keadaan 'pinjam' berbayar begitu.  Bila terasa serasi, kami suami isteri sepakat untuk terus mengambil Laila sebagai pembantu kami. Kepulangan Laila bersama Pak Akmal  ke Medan sekadar memperbaharui permit untuk bekerja dengan kami. "Hanya 1 minggu.", kata mereka. Sepakat berjanji untuk datang kembali, kami percaya 100% tanpa sangsi. 

Laila bersetuju menjadi pengasuh anak-anak kami termasuk yang bakal dilahirkan nanti. Tiada paksaan dalam membuat keputusan. Terserah kepada budi bicara sendiri. "Kesian Kak Tie, sudah sarat 9 bulan, saya mesti ke mari lagi.'' Tambahnya dalam nada yang boleh dipercayai. 

Kak Laila, itulah gelaran yang diberi. Muhammad dan Mukminah nampaknya juga serasi, Alhamdulillah. 2 minggu kemudian, lahirlah putera kedua kami. Muhammad Al-Amin bin Norawi, orang baru yang dinanti-nanti. Anak ketiga yang penuh cabaran dan diuji.


 

Sementara itu, Laila tidak juga kunjung tiba. Ayah saya mengusik, "Tak datang dah tu...". "Tinggalkan saja anak-anak dengan kami." Ibu pula menambah. 

Saya tetap percaya. Percaya pada Laila. Percaya pada Pak Akmal dan isteri. Sambil tidak henti-henti berdoa kepada Yang Memiliki...

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...