About Me

My photo

Ibu kepada 4 putera dan 2 puteri, cahayamata bersama-sama Ustaz Norawi Endut. Kini kami menetap di Besut. Pernah bertugas sebagai Pensyarah UiTM Kuala Terengganu manakala suami pernah bertugas di Putrajaya. Sekian lama tinggal berjauhan, saya nekad meninggalkan halaman di Kuala Terengganu untuk mengikut suami yang bertukar ke sini. Dunia baru sebagai suri rumah sepenuh masa di sebuah daerah baru...
Blog  :  http://nolizawatimohdsaad.blogspot.com/ 
Emel :  nolizawatimohdsaad@gmail.com,
FB     :  https://www.facebook.com/notie.saad           
https://www.facebook.com/nolizawati.mohdsaad

Google+ Followers

Wednesday, 23 October 2013

Rezeki Tasik Kenyir

Program bersama penuntut Diploma Sains UiTM membawa saya ke Tasik Kenyir. Saya dan Puan Adida Muhammud yang sama-sama bertugas sebagai Pensyarah Biologi menggalas tugas sebagai Pensyarah Pengiring. Kerja lapangan wajib dijalankan sebagai memenuhi keperluan kursus. Tasik Kenyir menjadi pilihan kerana ekosistem yang bertepatan dengan silibus yang telah ditetapkan. 

Menjamu hidangan sebelum menaiki bot


Sudah lama saya tidak ke sana. Kali terakhir pun semasa di Universiti Malaya. Ketika itu saya bersama Exco PERMATA (Persatuan Anak Terengganu) membuat lawatan tapak untuk program yang bakal dianjurkan.


Peluang berkunjung semula ke tempat menarik tersebut tidak saya sia-siakan. Kesempatan yang ada, saya mengajak adik saya, Azmi yang memang kaki pancing. Sudah selalu sangat dia ke sana bersama kawan-kawannya. Ini peluangnya untuk saya mengajak isterinya, Ida serta anak kecilnya (Atilia, 2 tahun) sebaya anak saya, Auliya turut serta bersama. 
 
Menunggu bot

Kebetulan merekalah sebenarnya yang bersedia menjadi pengasuh bidan terjun setelah saya terkial-kial mencari tempat menumpang bagi anak-anak setelah beberapa siri cubaan tidak berjaya. Tamatnya  kontrak 2 tahun pembantu rumah ke 3, anak-anak diasuh pula gadis tempatan yang tinggal bersama di rumah. 

Tidak lama, berpindah pula ke Taska berhampiran. Sesi cuba jaya akhirnya berpindah ke adik sendiri. Sebagai menghargai jasa mereka, saya menghadiahkan mereka pakej bercuti di Tasik Kenyir. Segalanya ditanggung beres. 




Saya juga turut mengajak bersama adik-adik 'kecil' saya. Mereka menjadi teman kepada anak-anak saya. Ketika itu, suami masih bertugas di Putrajaya. Sekurang-kurangnya kehadiran ahli keluarga memudahkan urusan saya.
 
RPP Tasik Kenyir

Sememangnya kaki pancing seperti adik saya tidak melepaskan peluang yang ada. Joran sudah di tangan, apalagi masa yang ada tidak disia-siakan. Alhamdulillah, rezeki besar, seekor toman menjadi hidangan pada malam itu. Gembira sungguh nampaknya ahli rombongan dapat merasa ikan bakar segar dari Tasik Kenyir.
 
"Ayahchik, Tolong!!.., Auliya takut ikan"

Amin & Pokda tumpang glamour si Toman

Segalanya tinggal dalam kenangan. Penuntut Diploma Sains sudah menggengam Ijazah, Azmi&Ida sudah beranak 3, adik-adik 'kecil' saya dah pun dewasa. Muni, jauh di bumi Yaman, bakal bergelar ibu. Hafiz sudah pun bekerja di KSB, Kemaman dan adik bongsu, Fikri sudah pun di Tahun Akhir alam persekolahan. Auliya pun sudah berusia 6 tahun dan mendapat adik baru, Ali (2 tahun).

Tasik Kenyir penuh rezeki buat semua....





7 comments:

  1. Redup suasana.. pengalaman yg sgt berharga & sepatutnya dikenang. T kasih atas perkongsian ye..

    ReplyDelete
  2. Tasik Kenyir salah satu tempat idaman untuk dikunjungi, namun masih belum berkesempatan untuk ke sana. Moga2 dapat menjejakkan kaki ke sana.. :)

    ReplyDelete
  3. InsyaAllah ada rezeki ramai, dapat peluang ke sana nanti...

    ReplyDelete
  4. Assalamualaikum, singgah dan follow di sini. Jemput ke blog saya pula ya. Terima kasih.

    ReplyDelete
  5. subhanallah.... cantiknya tempat ni :)

    ReplyDelete
  6. Waalaikumussalam....
    Alhamdulillah, terima kasih semua..
    Insya-Allah, rezeki di mana-mana...

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...