About Me

My photo

Ibu kepada 4 putera dan 2 puteri, cahayamata bersama-sama Ustaz Norawi Endut. Kini kami menetap di Besut. Pernah bertugas sebagai Pensyarah UiTM Kuala Terengganu manakala suami pernah bertugas di Putrajaya. Sekian lama tinggal berjauhan, saya nekad meninggalkan halaman di Kuala Terengganu untuk mengikut suami yang bertukar ke sini. Dunia baru sebagai suri rumah sepenuh masa di sebuah daerah baru...
Blog  :  http://nolizawatimohdsaad.blogspot.com/ 
Emel :  nolizawatimohdsaad@gmail.com,
FB     :  https://www.facebook.com/notie.saad           
https://www.facebook.com/nolizawati.mohdsaad

Google+ Followers

Wednesday, 18 October 2017

Dengan Nama-Nya


Bismillah
Dengan nama-Nya segalanya bermula
Alhamdulillah
Dengan nama-Nya segalanya berakhir
Dia suka nama-Nya disebut
Dia suka nama-Nya diratib
Semoga kita juga suka menyebut-Nya
Insya-Allah
Biiznillah

Alhamdulillah, lahirnya kita ke dunia sebagai muslim bersambut azan. 

Allahu Akbar dilaung. Ketika matinya pula, nama Allah dibisik. Antara mula dan akhir kita diseru menyebut namanya selalu. Paling tidak, di dalam solat rutin.

Bangun tidur sebut Allah, mahu pejam mata pun sebut Allah. Siang sebut Allah, malam sebut Allah. Allahu Akbar!
Terkadang tanpa sedar nama-Nya disebut. Dalam gembira, dalam tangis. Ketika bersendirian, ketika ramai orang.

Asalkan jangan kita lupa. Lupa kita ada Tuhan. Tuhan kita Allah... Seperti alam yang tidak pernah lupa. Menyebut nama-Nya, Allahu Akbar! Bagaimana seisi alam menyebut nama Allah, hanya Dia yang Tahu. 

An-Nūr:41 -
Tidakkah engkau mengetahui bahawasanya Allah (Yang Maha Esa dan Maha Kuasa) sentiasa bertasbih kepadaNya sekalian makhluk yang ada di langit dan di bumi serta burung-burung yang terbang berbaris di angkasa? Masing-masing sedia mengetahui (menurut keadaan semulajadinya) akan cara mengerjakan ibadatnya kepada Allah dan memujiNya; dan Allah Maha Mengetahui akan apa yang mereka lakukan


An-Nūr:42 -
Dan bagi Allah jualah kuasa pemerintahan langit dan bumi dan kepada Allah sahaja tempat kembali (sekalian makhluk).

Binatang dan segala isi alam makhluk menyebut nama Allah dengan caranya...



Namun manusia seluruh pelusuk dunia, walau apa pun bahasa, hanya ALLAH yang disebut. Allahu Allah...


Banyak sekali dikongsi manusia tentang keterujaan mereka apabila kalimah Allah terpamer pada sudut yang ganjil. Mungkin secara kebetulan, mungkin juga aturan Allah SWT yang melakukan sesuatu mengikut kehendak-Nya. Kun Fayakun! 


Ada juga insan nakal yang mengedit sesuka hati. Semoga beroleh hidayah! Namun, di sudut dunia, masih ada insan mulia yang seronok mengukir dan berbangga dengan nama Allah yang terpamer. Subhanallah! Semoga beriring pahala buatnya dan insan yang melihat dengan hati yang berzikir...


Namun, cukuplah melihat alam, kita nampak Allah. Kita nampak kebesaran-Nya melalui isi alam yang diciptakan-Nya. Pada pokok-pokok, gunung-ganang, haiwan melata bahkan melihat manusia itu sendiri. Sempurna!


Tengok langit dapat pahala. Tengok laut dapat pahala. Mudahnya pahala diraih! Pemurahnya Dia yang memberi. Hanya perlu ingat dan sebut namanya... Subhanallah, Alhamdulillah, Allahu Akbar!





No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...