Monday 16 October 2017

Alam Pun Berzikir


Alam ini cantik!
Alam milik Allah
Alam patuh Allah
Belajar dari alam
Ikut yang disuruh
Zikir selalu...


Seawal bermulanya hari, segala isi alam menjalankan tugas dan fungsi. Matahari mula menyinsingkan sinar fajar. Tika ini, ada insan yang sedang menikmati keindahan dan nikmat dinginnya. 


Sebahagian manusia yang lain masih lena diulit malam yang telah pun pergi. Beruntunglah insan yang terpilih...


Dalam Al-Quran, Allah bersumpah dengan waktu Fajar. Apakah waktu yang sebenarnya dimaksudkan itu. Betapa signifikannya saat itu, sehingga menjadi salah satu tajuk dari 114 nama surah dari Al-Quran, kalamuLlah...


Semoga Allah kurniakan kita semua hati yang tenang. Jiwa Mutmainnah!...


Alam ini makmal sains yang maha luas. Segalanya berlaku mengikut hukum alam. Kita adalah pemerhati alam. Mencerap alam mengikut logik hukum Sains. Matahari terbit di sebelah timur dan terbenam di sebelah  Barat. Matahari terus taat menjalankan tugasnya sebagai sumber utama tenaga dunia. Hingga suatu masa Allah yang mengubah sebaliknya. 


Jika terpadam matahari, maka bergelaplah bumi tanpa kehidupan. Siang umpama malam. Malam yang hanya beberapa jam akan menjadi malam yang panjang. Gelap gelita. 


Hukum alam, malam datang sebelum siang. Maka, nikmat malam yang pendek ini perlu dinikmati. Hanya beberapa minit sebelum Subuh itu sudah memadai untuk merasai nikmatnya sebuah ketenangan. Beruntunglah insan yang terpilih...


Dahulukala, sebelum azan Subuh dilaungkan, tarhim dilaungkan di masjid-masjid. Ketenangan terasa bila mendengar alunan solawat di gelap hari sebelum bermulanya pagi... 


Pada bulan Ramadhan, tamatnya bacaan tarhim menyebabkan debaran jika makanan masih bersisa di dalam mulut. Laju-laju baki ditelan. Emak dan ayah akan mengingatkan, "Cepat makan, orang sudah mahu azan..." Bimbang kiranya terlanjur waktu bersahur. Tarhim ini akan berkesudahan dengan azan Subuh. 


Ayam berkokok, burung berkicau. Sesungguhnya itulah alunan zikir alam. Hanya yang mendengar, merasakan nikmatnya... Bunga pun berkembang, nikmat bagi yang memandang... Dengan izin Allah, semuanya berlaku dengan hukum dan ketetapan-Nya. Di sana sini makhluk Allah sedang berzikir mengingati pencipta-Nya... Bukan hanya manusia, bahkan seluruh isi alam. 



No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...