Tuesday 19 November 2013

Besut bumi Ulul Albab


Alhamdulillah, itu slogan dan impian yang ingin cuba direalisasikan oleh pihak berwajib di tanah subur Besut ini. Subur dengan pusat-pusat ilmu yang sudah sedia ada sejak dahulu lagi. Tidak kurang juga yang baru bertapak. Semoga harapan jadi kenyataan. Bertambah makmur tanah bertuah. 

Kami hanya menumpang di sini. Sementara jasad masih berpeluang menghirup udara segar dari Pantai dan Tasik Bukit Keluang. Entah bila kami perlu beredar keluar dari daerah indah ini, hanya Allah yang Tahu. Peluang yang ada, kami insafi diri. Berkelana di bumi Allah, bukan sedikit bekal yang perlu di bawa. 

Rezeki dunia terlalu banyak untuk disyukuri. Rezeki rohani perlu dicari. Dunia hanyalah jalan menuju akhirat. Ladang yang perlu dituai hasilnya. Taman yang perlu disubur dan dibaja. Apa yang kita tanam, itu yang kita tuai. Di sana sini, majlis-majlis ilmu sama rancaknya dengan dengan 'majlis' yang meminggirkan ilmu. Kita pilih apa yang kita mahu.


Di Besut ini, institusi ilmu sepanjang jalan. Dari Seberang jertih, terpacak indah Masjid Ulul Albab. 


Masjid kayu menjadi kunjungan ramai. 


Tidak jauh di seberang jambatan, berpusat di Bandar Jertih, Masjid Hadhari pula menjadi mercu tanda. 


Anak-anak saya menggelarkannya masjid roti. Melihat kepada kubahnya, mereka teringat kepada bentuk roti. 

Itulah anak-anak, rezeki lahiriah juga yang bermain di matanya. Biarlah dia dengan dunia kanak-kanaknya. Kita juga pernah melepasi zaman indah itu. Hanya keseronokkan yang kita suka dan ingat lebih. 

Dari Jerteh, Masjid Alor Lintang dan Masjid Alor Lintah berdiri tegak di kiri dan kanan jalan. Terus ke depan, Masjid Gong Kepas (alMuqarrabin), antara masjid yang menarik bagi kami sekeluarga. 


Bergerak terus menuju ke Kampung Raja, tersergam megah masjid lama.  


Masih tetap berperanan utama, banyak acara besar peringkat daerah di jalankan di sini.

Senggang tidak jauh, Masjid Pengkalan Nyireh pula menanti kunjungan jemaah. 



Di masjid ini, anak saya berpeluang bersalam dengan guru Matematiknya. Lama tidak ke sana, di dalam kelas, gurunya mengusik "Amin tidak lagi menjadi hantu masjid." Tersengeh, tiada kata-kata.

Memasuki jalan kampung, bersebelahan sekolah anakanda (SK Permaisuri Nur Zahirah), Masjid Limbungan menjadi kebanggaan penduduk. 


Masjid besar yang baru siap mula berperanan.


Dari masjid ke masjid, tidak terbilang taman-taman ilmunya. 

Menuju ke Pantai Bukit Keluang, tegak kukuh pusat melatih tersebarnya ilmu ke seluruh buana. Institut Pendidikan Guru (IPG) Sultan Mizan tidak asing lagi bertapak lama di daerah kecil ini. 

Bertentangan jalan, MRSM Ulul Albab (Kota Putera) gigih melahirkan ilmuan hafiz dan hafizah. Sepanjang jalan, Kem Bina Negara dan Kem Sri Kluang terletak tidak jauh antara satu sama lain. 

Meneruskan perjalanan menuju ke Pantai Bukit Keluang, kelihatan terbentang luas Institut Latihan Islam Malaysia (ILIM) Wilayah Timur. 



Pusat kursus terkini, menjadi nadi ilmu bagi daerah terpencil ini. 


Peserta kursus datang jauh dan dekat, memeriahkan taman-taman ilmu yang berkembang di serata daerah bumi Besut, bumi Ulul Albab. 

Semoga percikan dan tempias ilmu turut menyuburkan rohani kita semua, walau di mana berada....Ilmu di mana-mana.



 

5 comments:

  1. Dah lama x ke besut.. dulu pun waktu kecik2.. dah x berapa ingat sgt.. :)

    ReplyDelete
  2. Besut sebelah ngan kelantan kan. Ada kawan org besut tp ckp kelatan. Tak pergi jejak kaki ke besut. Nampak menarik ye. One day nanti saya pergi

    ReplyDelete
  3. tak pernah ke sana... huhuh jauh tu besut..

    ReplyDelete
  4. saya pernah ke sini.. insyallah, ada masa saya dtg lagi.. :-)

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...