Wednesday 11 December 2013

Alam ria kanak-kanak


Indahnya alam kanak-kanak. Tiada tanggungjawab yang perlu digalas. Tiada apa yang perlu dirisau. Mereka hanya punya keinginan yang satu. Mahu seronok. 

Kata ustaz, zaman kanak-kanak, nafsunya paling kuat ialah pada makanan. Betul juga, makan pun mahu yang sedap-sedap sahaja. Tapi yang pelik, apa yang sedap pada pada mereka, belum tentu sedap pada kita. Begitu juga sebaliknya. 

Betapa jauh bezanya dunia kanak-kanak dan dunia orang tua. Orang tua? Orang Terengganu, menggantikan istilah dewasa dengan orang tua. Maksudnya lebih luas, bukan semestinya warga emas. 

Pernah ketika dulu, semasa membeli tiket di Kuala Lumpur, kami tersasul "3 kanak-kanak, 2 orang tua". Kerani tiket melihat beberapa kali, mungkin untuk mengesahkan kehadiran warga emas. Harga tiket untuk warga emas pasti lebih murah. Tapi orang tua yang ada hanya kami. Cepat-cepat suami betulkan "Orang dewasa."

Kanak-kanak dan dewasa merupakan 2 dunia berbeza yang erat. Dunia tiada seri tanpa hilaian ketawa kanak-kanak. Kanak-kanak kehilangan pegangan tanpa bimbingan orang dewasa. Kanak-kanak akan membesar menjadi dewasa dan orang tua. Orang tua hari ini pernah menjadi kanak-kanak riang suatu masa yang lalu. 

Pernah suatu ketika, dalam kembara mingguan kami dari Besut ke Dungun, kami singgah di sebuah masjid untuk menunaikan solat Jumaat. Di kawasan parkir terdapat pokok bunga tanjung. 

Saya mengajak Auliya dan adiknya Ali mengutip bunga dan menyucuknya pada batang kemuncup. Seronok melihat mereka tekun menyucuk 1 demi 1. Akhirnya terbentuklah gelang bunga yang cantik dan harum. 


Gelagat kami rupanya diperhatikan makcik-makcik yang juga sedang menunggu. Saya mendekati mereka, mengajak anak-anak bersalam. "Zaman kecil-kecil dulu, selalu la main cucuk bunga tanjung ni, .." 

Hati saya berkata, "Mereka pernah, saya pernah, tapi sekarang sudah ramai yang tidak pernah..." Zaman sekarang, zaman gajet. Anak-anak kenal gajet, anak-anak tidak kenal pokok bunga tanjung apatah lagi bunga tanjung. Anak-anak pun mungkin tidak pernah dengar lagu 'Bunga Tanjung'. Memang tidak diajar di sekolah, tetapi mereka memang tidak tahu wujudnya bunga bernama Tanjung.

Anak-anak hari ini membesar dalam dunia yang jauh berbeza. Dunia siber. Kanak-kanak dahulu berbeza dengan kanak-kanak yang sekarang. Namun, apa yang dimahu tetap sama. Seronok! Ke masjid pun mahu seronok. Belajar pun mahu seronok. 


Tidak mahu yang susah dan yang sakit. Lucu bila terkenang pujukan Auliya "Nak pergi cabut gigi kat klinik yang tak sakit." Saya respon, "Kalau gitu, mak pun nak pergi bersalin kat hospital yang tak sakit juga lah." Apa semua yang dibuat, mereka mahu gembira. 

Bermain bergaduh, menjadi lumrah. Dalam gaduhnya ada ketawa. Putus sekejap hubungan, hanya untuk menambah erat. Bak kata rakan suami, Syed "Bergaduh itu bahagia". Ayatnya pendek, tapi penuh bermakna! Kata-kata yang terbit dari seorang novelis. 

Tersenyum beliau mengukir kata sambil melihat anak-anak kami seramai 5 orang yang memenuhi tempat duduk kereta ketika mengiringi kami pulang bertandang. 

Gembiralah anak-anak semua. Senyumlah duhai anak-anak. Ceriakan duniamu. Zaman kanak-kanak akan berlalu. Bahagialah hingga ke syurga. Kami juga pernah menjadi kanak-kanak. Kanak-kanak riang...
 
 



3 comments:

  1. Zaman kanak2 sememangnya zaman yg paling menyeronokkan.. bnyk tersimpan nostalgia. T kasih diatas perkongsian ye.

    ReplyDelete
  2. nostalgia zaman kanak-kanak.. alangkah seronok nya kita dapat kembali ke zaman itu semula.. ;-)

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...